W sobotę 14 grudnia Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na prapremierę musicalu operowego „Łódź Story”, napisanego przez Włodzimierza Korcza specjalnie na zamówienie tej uczelni. To genialna muzyka, melodie, które wgryzają się w mózg i nie chcą wyjść przekonuje prof. Piotr Miciński, kierownik Katedry Wokalistyki zaangażowanej w produkcję musicalu. Nie będzie ani jednej osoby, która by wyszła ze spektaklu i której by to nie zostało w głowie.


Musical Łódź Story powstał z inicjatywy poprzedniego Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi prof. Antoniego Wierzbińskiego, jako projekt przewidziany do pokazania w nowo wybudowanej Sali Koncertowej Uczelni. Łódź Story to musical operowy w trzech aktach, nawiązujący tekstem do teraźniejszości i do przeszłości Łodzi. Akcja rozgrywa się w „mieście tkaczy” na początku XX wieku i w obecnych czasach. Bohaterami są m.in.: Karol Poznański – syn Izraela Poznańskiego, zwanego niegdyś „królem łódzkiej bawełny” i pracownicy jego zakładów. W bieg wydarzeń wpisane są wątki miłosne. Pomiędzy Poznańskim a jedną z tkaczek rodzi się uczucie, które jest przyczyną późniejszych zdarzeń. 

Dla mnie napisanie musicalu o Łodzi na zamówienie rektora uczelni, w której kiedyś studiowałem, to była
sprawa ambicjonalna – mówił o komponowaniu Łódź Story” Włodzimierz Korcz, absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej, kompozytor, pianista, aranżer, twórca wielu przebojów, takich jak m.in. Być kobietą, Jaka róża taki cierń, Och, życie kocham Cię nad życie, Gdzie Ci mężczyźni, Żeby Polska była Polską. Do napisania libretta kompozytor namówił poetkę, krytyka i teoretyka muzyki Monikę Partyk z Krakowa, z którą współpracował wcześniej przy komponowaniu oratoriów. Librecistka spojrzała na Łódź z dystansu, zwiedziła ją, poznała i przedstawiła w tekście miasto o wielu twarzach – niegdyś „polski Manchester”, później „Hollyłódź”, miasto Rubinsteina, Tuwima, Strzemińskiego i Kobro, miasto parków i podziemnych rzek. Mottem przedstawienia są słowa będące dewizą miasta „Ex navicula navis” – „z łódeczki łódź”, które można odnaleźć w dawnych herbach i pieczęciach Łodzi, a w partyturze musicalu – w pierwszej i ostatniej scenie. W utworze nietrudno znaleźć nawiązania do „Lokomotywy” Juliana Tuwima, „Prząśniczki” Stanisława Moniuszki, usłyszeć w muzyce mechaniczną pracę maszyn tkackich czy inspiracje kulturą żydowską.

Akcja przedstawienia toczy się na tle najbardziej znanych miejsc Łodzi, widocznych w trakcie przedstawienia w projekcjach video. Są to m.in. słynne pałace rodziny Poznańskich pałaców przy ul. Ogrodowej (dziś Muzeum Miasta Łodzi) i przy ul. Gdańskiej (dziś siedziba Akademii Muzycznej w Łodzi), Księży Młyn i Pałac Herbsta, Park Źródliska, Stary Cmentarz przy ul. Ogrodowej, a także Zakłady Poznańskich, dzisiejsze centrum handlowo-rozrywkowe „Manufaktura”. W spektaklu wykorzystano także fragmenty filmu „Ziemia obiecana” Andrzeja Wajdy.    

Partytura musicalu została ukończona w 2012 roku. Nad jej realizacją pracują m.in. dyrygent Michał Kocimski, szef muzyczny przedsięwzięcia, oraz Beata Redo-Dobber, odpowiedzialna za inscenizację, reżyserię, ruch sceniczny, scenografię, opracowanie kostiumów. – Pracujemy nad pięknym poetyckim tekstem i świetną muzyką Włodzimierza Korcza, która w warstwie wyrazowej mieni się wszystkimi kolorami tęczy: od jasnych i pogodnych fragmentów po numery mówiące o głębokich, ważnych i nierzadko bolesnych sprawach opowiada Beata Redo-Dobber, która dała temu musicalowi kształt i życie sceniczne. Chcemy stworzyć przedstawienie dynamiczne, rozgrywające się na wielu planach, utrzymane w  konwencji teatru w filmie.
Pod względem kostiumograficznym realizatorów wspierają studentki Akademii Sztuk Pięknych im. W.
Strzemińskiego w Łodzi. Kostiumy odgrywają bardzo ważną rolę w budowaniu charakteru poszczególnych scen i wprowadzają widza w kolejne etapy przedstawienia – opowiada Agnieszka Tokarska z ASP, zajmująca się m.in. przygotowaniem kostiumów. – Istotny jest ich kolor, rodzaj tkaniny, forma: od szaroburych prostych strojów chóru robotników sprzed 100 lat po totalne szaleństwokostiumograficzne w scenie zakupów w centrum handlowym.

We wszystkich „rolach” przedstawienia obsadzono studentów łódzkiej Akademii Muzycznej. Na scenie pojawi się ponad 60 młodych artystów – soliści, chór i tancerze z Wydziału Wokalno-Aktorskiego łódzkiej Akademii, a w orkiestronie nowo wybudowanej Sali Koncertowej zasiądzie po raz pierwszy orkiestra. Będzie to blisko 40-osobowa orkiestra kameralna, złożona ze studentów Wydziału Instrumentalnego. Próby rozpoczęły się z początkiem listopada br. Prapremiera odbędzie się w sobotę 14 grudnia, następne przedstawienia są zaplanowane do lutego 2014 roku (15 grudnia, 19 i 20 stycznia, 25 i 26 stycznia, 25 i 26 lutego). Podczas premiery 14 grudnia zaśpiewają: Mikołaj Trąbka (Karol Poznański), Aleksandra Borkiewicz (Ewa), Przemysław Baiński (Witek), Małgorzata Pietrzykowska (Magda), Jan Szurgot (Filozof), Natalia Piechowiak (Szalona), Paulina Bolek, Natalia Piechowiak, Joanna Pawlas (Flory).

Partnerem wydarzenia – musicalu promującego miasto i jego bogatą historię, nawiązującego do łódzkich tradycji z czasów „Ziemi obiecanej” jest Urząd Miasta Łodzi.

•••

ŁÓDŹ STORY musical operowy w 3 aktach

muzyka: Włodzimierz Korcz, libretto: Monika Partyk

prapremiera: 14 grudnia 2013 roku, sobota, godz. 18.00
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Sala Koncertowa, ul. Żubardzka 2a
Następne przedstawienia: 15 grudnia 2013, 19 i 20 stycznia, 25 i 26 stycznia, 25 i 26 lutego 2014
 wykonawcy
Soliści, chór i tancerze studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego
oraz Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi
Michał Kocimski dyrygent, kierownictwo muzyczne
Beata Redo-Dobber  inscenizacja, reżyseria, ruch sceniczny, scenografia, opracowanie kostiumów

•••

Na przedstawienia „Łódź Story” obowiązują bilety w cenach: 20 zł, 10 zł (ulgowy), 5 zł (wejściówka). Szczegóły: www.amuz.lodz.pl