W sobotę 14 grudnia Akademia Muzyczna w
Łodzi zaprasza na prapremierę musicalu operowego „Łódź Story”,
napisanego przez Włodzimierza Korcza specjalnie na zamówienie
tej uczelni. – To genialna muzyka, melodie, które „wgryzają się w mózg” i nie chcą wyjść – przekonuje prof. Piotr Miciński,
kierownik Katedry Wokalistyki zaangażowanej w produkcję musicalu. – Nie
będzie ani jednej osoby, która by wyszła ze spektaklu i której by to nie
zostało w głowie.
Musical „Łódź Story” powstał z inicjatywy
poprzedniego Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi prof. Antoniego Wierzbińskiego,
jako projekt przewidziany do pokazania w nowo wybudowanej Sali Koncertowej
Uczelni. „Łódź
Story” to musical operowy w trzech aktach,
nawiązujący tekstem do teraźniejszości
i do przeszłości Łodzi. Akcja rozgrywa się w „mieście tkaczy” na początku XX wieku i w obecnych czasach. Bohaterami
są m.in.: Karol Poznański – syn Izraela Poznańskiego, zwanego niegdyś „królem
łódzkiej bawełny” i pracownicy jego zakładów. W bieg wydarzeń wpisane są wątki
miłosne. Pomiędzy Poznańskim a jedną z tkaczek rodzi się uczucie, które
jest przyczyną późniejszych zdarzeń.
– Dla mnie napisanie
musicalu o Łodzi na zamówienie rektora uczelni, w której kiedyś studiowałem, to
była
sprawa ambicjonalna – mówił o
komponowaniu „Łódź
Story” Włodzimierz Korcz, absolwent
łódzkiej Akademii Muzycznej, kompozytor, pianista, aranżer, twórca wielu przebojów, takich jak
m.in. Być kobietą, Jaka róża taki cierń, Och, życie kocham Cię nad życie, Gdzie Ci mężczyźni, Żeby Polska była Polską. Do napisania libretta kompozytor namówił
poetkę, krytyka i teoretyka muzyki Monikę Partyk z Krakowa, z którą
współpracował wcześniej przy komponowaniu oratoriów. Librecistka spojrzała na
Łódź z dystansu, zwiedziła ją, poznała i przedstawiła w tekście miasto o wielu twarzach – niegdyś „polski
Manchester”, później „Hollyłódź”, miasto Rubinsteina, Tuwima, Strzemińskiego i
Kobro, miasto parków i podziemnych rzek. Mottem przedstawienia są słowa będące
dewizą miasta „Ex navicula navis” – „z łódeczki łódź”, które można odnaleźć w
dawnych herbach i pieczęciach Łodzi, a w partyturze musicalu – w pierwszej i
ostatniej scenie. W utworze nietrudno znaleźć nawiązania do „Lokomotywy”
Juliana Tuwima, „Prząśniczki” Stanisława Moniuszki, usłyszeć w muzyce
mechaniczną pracę maszyn tkackich czy inspiracje kulturą żydowską.
Akcja przedstawienia toczy się na tle najbardziej znanych
miejsc Łodzi, widocznych w trakcie przedstawienia w projekcjach video. Są to
m.in. słynne pałace rodziny Poznańskich pałaców przy ul. Ogrodowej (dziś Muzeum
Miasta Łodzi) i przy ul. Gdańskiej (dziś siedziba Akademii Muzycznej w Łodzi),
Księży Młyn i Pałac Herbsta, Park Źródliska, Stary Cmentarz przy ul. Ogrodowej,
a także Zakłady Poznańskich, dzisiejsze centrum handlowo-rozrywkowe
„Manufaktura”. W spektaklu wykorzystano
także fragmenty filmu „Ziemia obiecana” Andrzeja Wajdy.
Partytura musicalu została ukończona w 2012 roku. Nad jej realizacją
pracują m.in. dyrygent Michał Kocimski, szef muzyczny przedsięwzięcia, oraz Beata
Redo-Dobber, odpowiedzialna za inscenizację,
reżyserię, ruch sceniczny, scenografię, opracowanie kostiumów. – Pracujemy
nad pięknym poetyckim tekstem i świetną muzyką Włodzimierza Korcza, która w
warstwie wyrazowej mieni się wszystkimi kolorami tęczy: od jasnych i pogodnych
fragmentów po numery mówiące o głębokich, ważnych i nierzadko bolesnych
sprawach – opowiada
Beata Redo-Dobber, która dała temu musicalowi kształt i życie sceniczne. – Chcemy
stworzyć przedstawienie dynamiczne, rozgrywające się na wielu planach,
utrzymane w konwencji teatru w filmie.
Pod względem kostiumograficznym realizatorów
wspierają studentki Akademii Sztuk Pięknych im. W.
Strzemińskiego w Łodzi. – Kostiumy odgrywają bardzo ważną rolę w
budowaniu charakteru poszczególnych scen i wprowadzają widza w kolejne etapy
przedstawienia – opowiada Agnieszka Tokarska z ASP,
zajmująca się m.in. przygotowaniem kostiumów. – Istotny jest ich kolor, rodzaj tkaniny, forma: od szaroburych prostych
strojów chóru robotników sprzed 100 lat po „totalne
szaleństwo” kostiumograficzne
w scenie zakupów w centrum handlowym.
We wszystkich „rolach” przedstawienia
obsadzono studentów łódzkiej Akademii Muzycznej. Na scenie pojawi się ponad 60 młodych
artystów – soliści, chór i tancerze z Wydziału Wokalno-Aktorskiego łódzkiej
Akademii, a w orkiestronie nowo wybudowanej Sali Koncertowej zasiądzie po raz
pierwszy orkiestra. Będzie to blisko 40-osobowa orkiestra kameralna, złożona ze
studentów Wydziału Instrumentalnego. Próby rozpoczęły się z początkiem
listopada br. Prapremiera odbędzie się w sobotę 14 grudnia, następne
przedstawienia są zaplanowane do lutego 2014 roku (15 grudnia, 19 i 20
stycznia, 25 i 26 stycznia, 25 i 26 lutego). Podczas premiery 14 grudnia
zaśpiewają: Mikołaj
Trąbka (Karol Poznański), Aleksandra Borkiewicz (Ewa), Przemysław Baiński
(Witek), Małgorzata Pietrzykowska (Magda), Jan Szurgot (Filozof), Natalia
Piechowiak (Szalona), Paulina Bolek, Natalia Piechowiak, Joanna Pawlas (Flory).
Partnerem
wydarzenia – musicalu promującego miasto i jego bogatą historię, nawiązującego
do łódzkich tradycji z czasów „Ziemi obiecanej” jest Urząd Miasta Łodzi.
•••
ŁÓDŹ STORY musical operowy w 3 aktach
muzyka: Włodzimierz Korcz, libretto:
Monika Partyk
prapremiera: 14 grudnia 2013 roku,
sobota, godz. 18.00
Akademia Muzyczna im. Grażyny i
Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Sala Koncertowa, ul. Żubardzka 2a
Następne przedstawienia: 15
grudnia 2013, 19 i 20 stycznia, 25 i 26 stycznia, 25 i 26 lutego 2014
wykonawcy
Soliści, chór i tancerze – studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego
oraz Orkiestra Kameralna Akademii
Muzycznej w Łodzi
Michał Kocimski – dyrygent, kierownictwo muzyczne
Beata Redo-Dobber – inscenizacja,
reżyseria, ruch sceniczny, scenografia, opracowanie kostiumów
•••
Na przedstawienia „Łódź Story”
obowiązują bilety w cenach: 20 zł, 10 zł (ulgowy), 5 zł (wejściówka).
Szczegóły: www.amuz.lodz.pl
0 komentarze:
Prześlij komentarz