23 grudnia o godzinie 13 z zajezdni przy ulicy tramwajowej na łódzkie ulice wyjechał pierwszy elektryczny tramwaj.
Tego dnia uruchomione zostały pierwsze linie tramwajowe 1 i 3.Ta pierwsza rozpoczynała trasę przy Górnym Rynku,przejeżdżała przez Piotrkowską i kończyła swoją trasę przy Placu Kościelnym.Linia 3 zaczynała trasę przy Zajezdni "Tramwajowa" jechała ul.Dzielną,Piotrkowską za Nowym Rynkiem skręcała w Średnią i kończyła trasę na pętli Helenów.W 1989 roku pojawiły się kolejne dwie linie 2 i 4.Linia 2 zaczynała trasę przy Zajezdni jechała Dzielną potem Piotrkowską i kończyła trasę na Placu Kościelnym.Linia 4 wyruszała z pętli "Cmentarze",jechała cmentarną,Konstantynowską Piotrkowską i dojeżdżała do Górnego Rynku.W 1900 roku uruchomione zostały linie 5,6,7,9 i 10.Linia 5 rozpoczynała trasę przy "Leśniczówce" jechała Milszą, potem Andrzeja Piotrkowską i kończyła trasę przy Helenowie.Linia 6 również startowała z Leśniczówki ale kończyła trasę przy Placu Kościelnym.Linia 7 startowała z Górnego rynku jechała Piotrkowską i kończyła trasę przy Zajezdni Tramwajowej.Linia 9 startowała z nowej pętli przy Zagajnikowej jechała Główną i kończyła trasę przy Piotrkowskiej.W 1901 roku tramwaje pojechały już do Zgierza i Pabianic.W 1904 roku tramwaj pojechał ulicą Długą,Pańską,Św Anny,Radwańską,Zarzewską,Widzewską.W 1908 roku tramwaje znikły z ul.Św Anny ale za to pojechały dalej ul.Pańską aż do Radwańskiej.W 1910 roku tramwaj pojechał do Konstantynowa.Również pojawił się na Rokicińskiej i na Widzewie w Rudzie Pabianickiej a nawet w Aleksandrowie.W 1911 roku pojawił się tramwaj na Targowej.Również wtedy zmieniły się wszystkie trasy tramwajów.

Linia 1 (Górny Rynek-Plac Kościelny) , linia 2 ( zajezdnia Tramwajowa-Plac Kościelny),linia 3 Cmentarze (Koziny) Rynek Górny, 4 (Górny Rynek-Helenów) 5 zlikwidowana, 6 (Plac Kościelny-Radwańska? ) 7 Górny Rynek-Zajezdnia,8 (Leśniczówka-Targowa,10 (Widzew-Plac Kościelny). W 1913 tramwaj linii 8 zamiast kończyć trasę przy Leśniczówce,kończył trasę przy Dworcu Kaliskim.W 1914 pojawiły się tory przy dworcu Fabrycznym ale tramwaj się tam jeszcze przez rok nie pojawił.Dopiero rok później pojechał tam tramwaj linii 5 który zaczynał trasę przy Dworcu Kaliskim.W 1924 roku tramwaje zamiast kończyć trasę przy Placu Kościelnym kończyły trasę przy Bałuckim Rynku.Nowe tory pojawiły się również na Brzezińskiej (Wojska Polskiego) gdzie trasę kończyły tramwaje na pętli Doły.Tramwaj również pojawił się na Chojnach. przed dworcem Łódź Chojny.W 1925 roku Plac Wolności stał się  Pierwszym rondem tramwajowym.Pojawiły się nowe linie A,B, C.Pętla "Widzew dostała nową nazwę "Konstytucyjna" ,a sam tramwaj pojechał w głąb Widzewa.Również tramwaje zamiast kończyć trasę na Cmentarnej kończyły trasę przy Srebrzyńskiej.W1927 roku tramwaje pojawiły się na
Napiórkowskiego,Kilińskiego,ul.Przejazd gdzie kończyły trasę przy Zagajnikowej 6 Sierpnia,Zielonej gdzie kończyły trasę przy Placu Hallera.Pojawiły się nowe linie 12  14 15 16 17.W 1928 tramwaj pojechał Franciszkańską,Pomorską,Kilińskiego ( od Narutowicza do Pomorskiej) , Dąbrowskiego Powstałą nowa zajezdnia tramwajowa "Dąbrowskiego". Linia 3 pojechała Tatrzańską a linia 4 Kątną i Czerwoną.W 1929 tramwaj pojechał do Lutomierska.W1935 tramwaj O pojechał na pętlę Inżynierska ,a linia 5 pojechała Łagiewnicką aż do Biegańskiego.A w 1942 tramwaj linii 70 pojechał do Pabianic ,50 do Tuszyna,80 ,Konstantynowa i Lutomierska ,41 do Zgierza i 40 do Ozorkowa.Powstała pętla Julianów.
Źródło: http://mkmlodz.webd.pl/